Gepost op

Fotoshoot van een kwartier?

De foto’s van ons dochtertje waren super!

Een citaat uit een mail die we van een moeder kregen. Haar dochter hadden we gefotografeerd bij haar kinderdagverblijf. Helemaal leuk, daar worden we blij van! De rest van de mail maakte me nog vrolijker: Graag wil ik foto’s van haar bestellen, maar het zou leuk zijn ook een foto van ons zoontje (4 jaar) te hebben, zodat we ze samen aan de muur kunnen hangen (en ook opa’s, oma’s en ooms, tantes). Is het mogelijk een afspraak in te plannen om een foto van hem te maken?

Zo gezegd, zo gedaan. We maakten een afspraak voor een fotoshoot van haar kind en ik mailde nog de details van een fotoshoot in onze fotostudio (prijs, duur, optie om ook de kids samen te fotograferen). Dat bleek niet de bedoeling. Ze wilde graag even snel binnenkomen voor 1 foto en daar ook niet onze actieprijs van €49,95 voor een fotoshoot voor betalen.

Nee zeggen tegen je klant

Het is misschien het lastigste om te doen, maar dat is exact wat we hebben gedaan. Ga je mee in de wensen van je klant (dat is toch klantvriendelijk) of houd je vast aan je eigen overtuigingen. Zijn wij onze fotostudio begonnen om “effe snel” kinderen te fotograferen? Het antwoord is een hartgrondig Nee. We geloven in de tijd nemen, onthaasten tijdens onze fotoshoots. Ouders even een kopje koffie, de kids wat limonade voor we beginnen… het haastige leven buiten de deur houden. Kinderen laten zich niet in een paar minuten dirigeren (ouders ook niet hoor). Je kunt wel “effe snel” kinderen fotograferen, maar niet met de kwaliteit waar wij voor staan!

Het voelt voor mij alsof ik naar mijn favoriete bakker ga en hem zeg: Jouw brood vind ik heel lekker, mag ik van jou 1 sneetje?

Gelukkig begreep de moeder onze afweging en nam ze het goed op. Ze vond het wel jammer, dat wel, maar we agreed to disagree. En misschien, in de toekomst, komt ze terug omdat ze weet dat we staan voor onze overtuigingen en kwaliteit van onze fotoshoots!

Groet, Olaf

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.