Gepost op

Jullie zijn toch bruidsfotografen ..?

Een van de leuke, leerzame en hobbelige dingen van het hebben van een eigen zaak is het feit dat je overal vanaf moet weten. Je bent als Directeur-Grootaandeelhouder (DGA) soms ook de toiletjuffrouw. Nu ben ik strict genomen geen DGA: directeur voel ik me niet en zo groot zijn die aandelen ook nog niet, maar toch, plee schrobben zit er toch wel af en toe in. En soms hebben we een hele andere rol … dit keer salesmanager!

Onlangs waren Jan en ik dus Salesmanager en waren we op bezoek bij een potentiele klant, een opportunity heet dat geloof ik. Mooie opdracht, potentie! In eerste instantie een paar hele interessante dagen fotograferen, echt waar we zonder mopperen en wallen ons bed voor uit willen komen! Een mogelijke WOW-opdracht dus! Met eventueel vervolgopdrachten. Natuurlijk netjes aankleden, niet te, we blijven een “creatief” en het gesprek aangaan. We hebben een boeiend gesprek gehad over welke wensen ze hadden, soort fotografie, opbouw van een beeldbank, geschikt voor web en print, the works. Een mooie ervaring gehad met het verschil tussen mensen die in beelden en mensen die in woorden/geluiden denken, maar daar kan Jan beter een blog over uitwijden. Tevreden gingen we naar huis.

Later hoorden we twee punten van terugkoppeling:

  1. ze vonden het bij nader inzien best gek dat we geen voorbeelden mee hadden genomen van onze fotografie … eh, DUH … volgens mij hadden we liggen slapen, jeetje wat dom!
  2. en ze vroegen zich af of we wel ervaring hadden met zakelijke fotografie: we waren tenslotte toch bruidsfotografen?

Over die tweede moest ik wat langer nadenken. Over bruidsfotografie hadden we het niet gehad, maar blijkbaar was dat wel een beeld dat we hadden achtergelaten. We zijn er eens over na gaan denken en het is niet zo gek. De site was gericht op particulieren met een heel klein stukje over zakelijke fotografie, met name product. ga je verder denken en dan realiseer je je dat je zelf dat beeld ook hebt van de studio: het idee dat we wel wat zakelijke fotografie doen, maar niet veel … Dat moest dus anders! Ik ben gaan spitten en ontdekte dat we 4x meer zakelijke klanten hebben gehad dan in 2010, maar daar weinig tot niets over naar buiten brachten! Niet zo gek dat iemand dat denkt …

Goeie aanleiding voor onze marketingmanager en webmaster om de kop bij elkaar te steken (nee dat is geen typefout, ik ben beide) en de site weer eens onder handen te nemen. In goed voorbeeld van een bank hebben we nu een “Particulier” deel en een “Zakelijk” deel, beide op dezelfde manier opgebouwd. Dat laatste zijn we nu druk aan’t vullen met de voorbeelden die we hebben. Korte case beschrijvingen van wat we al gedaan hebben, en ja, ook met foto’s!

Doen wat je zegt is belangrijk, maar zeggen wat je doet moet je ook niet vergeten!

Grtz!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.